Tuesday 27 August 2013

kuatkanlah jiwamu wahai hati


Hidup ini adalah satu perjalanan..Penuh erti, penuh ranjau, penuh duri...namun bukan sakit tertusuk duri itu yg penting, tetapi nikmatnya apabila duri itu trcabut dari daging. Bgaimana ia dkeluarkan juga ianya penting. Sakit meraung..tetapi jangan berhenti mengeluarkannya..Kelak mnjadi bisa yg tidak terawat, dan setelah itu bersyukurlah dgn segala kehendaknya. Sakit tertusuk duri itu mgkin sahaja penyucian kifarah yg dlakukan. Mungkin juga dugaan @ ujian dari YANG ESA untk mendidik hati  supaya tabah serta mensyukuri setiap kejadian tanpa keluhan....

UJIAN ---> Jika UJIAN di bangku sekolah dpt juga kita hafal formula untk melaluinya...Namun UJIAN hidup adalah datangnya tanpa salam, tanpa diundang...Datangnya dgn kehendak ILAHI yg mahukan manusia menghadapi kehidupan dgn mnggunakan akal berbataskan keimanan..Begitulah didikan ALLAH..Memanusiakan seorang MANUSIA!!

CINTA ---> Manusia dhidupkan atas CINTA...CINTA itu meluas...CINTA kepada ALLAH, kepada RASUL, kepada IBU BAPA, kepada SUAMI, kepada ISTERI, kepada SAHABAT..Malangnya CINTA yg pernah djumpai telah dsempitkan dan tersepit oleh kurangnya pengetahuan akan hakikat CINTA..CINTA itu setia,jujur,kasih sayang,rindu,doa kebahagiaan..Benihla CINTA yg menitis di atas dasar IMAN...ALLAH akan meredhai CINTA itu...Namun sayang seribu kali sayang, CINTA itu tercalar keluhurannya....Terselit pengkhianatan,ketidakjujuran.....dan akhirnya...perpisahaaann...Yang meninggalkan mencari pengganti..Segala janji terlupus begitu sahaja...Ingatla bahawa roda kehidupan ini sentiasa berputar..Hari ini kita mengkhianati..Esok mungkin kita dikhianati...Hari ini kita mncipta luka di hati yg lain, mungkin esok hati kita pula yg teluka...

SABAR ---> Bukan mudah untk memahami erti SABAR, apatah lg untk melakukannya..Saat derita menjengah rasa, seakan kita shajalah yg derita..kita shajalah yg terluka...Duka itu milik kita...Sedih juga milik kita, shingga kita terlupa untk mensyukuri nikmat ALLAH yg lainnya..Nikmat ALLAH yg begitu melimpah ruah, jarang dsyukuri tetapi bila didatangkan ujian...melaralah sekeping hati..Itu sahaja yg diingat-ingatkannya.

REDHA ---> Tidak diuji hambanya dgn ujian yg tidak mampu dtanggung...Rebah, jatuh dan terduduk, semuanya mengajar kita untk bangkit kembali...Sedangkan hati tertanya bgaimana untk bangun??YA!!!hanya  kekuatan shaja yg mampu menarik....maka yg bangun itu bukanlah diri yg lemah...tetapi yg bangun itu adalah jiwa yg kuat...REDHA itu adalah menerima dgn lapang dada biarpun tangisan menitis tanppa hentinya namun bertahanlah...Tangisan itu tidak apa-apa,malahan menunjukkan kita  hanyalah hambanya yg lemah...Serahkan segalanya pada urusan DIA. (ALLAH)

SYUKUR ---> Alhamdulillah segala pujian hanya selayaknnya untk ALLAH..Hari semalam yg berlalu, biarkanlah..Hari ini yg dilalui, nikmatilah..Hari esok bakal tiba, bersedialah..ALLAH sentiasa mmberi yg terbaik untk hambanya..maka kita sbg hambanya berkejaranlah mencari yg trbaik itu dgn segala usaha dan bermacam cara yg diredhainya...Jika berlari itu kemudiannya jatuh, maka bangkitlah kembali..Tidak mengapa jika tidak ada tangan yg mnghulur bantuan, kerana ada tangan yg lebih membahagiakan..Letaklah kebergantungan kepada ALLAH swt...Semoga hidup ini sentiasa diberkati dan dibimbing untk mencari ketenangan yg kekal abadi..
  

No comments:

Post a Comment